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三露産業百年史

1887年(明治20年)
■創業
初代・三露久兵衛が37歳のとき、出身の滋賀県蒲生郡老蘇村内野(現・安土町内野)から大阪に移り、大阪市東区北久太郎町3丁目に店舗を構えて織物商をはじめました。
当時の三露商店は若くして卓越した人物であった山本恒助により切り廻されていました。山本恒助は晒小巾を中心とする内地問屋としての業務を全面的に担当し、輸出貿易の開拓に全力を注ぎました。
明治末期
■海外進出が加速
朝鮮・台湾向けの売りこみで大きな成果をあげた貿易事業では、当社商標「案山子」の晒細布が爆発的な売れ行きを示しました。
東南アジア方面に対しては各種加工綿布の販売に注力。紡績や商社の大手が手をつけない加工品・特殊品(その多くは「柘榴(ざくろ)」商標で輸出)を主に扱い、金柘榴・銀柘榴の名前は南洋方面で有名ブランドの1つに数えられるようになりました。
1921年(大正10年)
■株式会社三露商店の発足
創業者の三露久兵衛が享年72歳で逝去。婿養子の幾太郎が久兵衛を襲名しました。5月5日には株式会社三露商店を設立法人組織に改組し、英文名Mitsuyu Co.,Ltdの商号で本格的な直輸出に取り組みました。
この頃は、ビルマ向け、エジプト向け、セイロン(現スリランカ)向け、インドネシア向けに晒細布の商標を取得し、色金巾等河口綿布輸出商としての基盤を確立。取扱高も急速に増加し、取引先関係会社の応援でフィリピンに駐在員を送ったり、ジャワ(現インドネシア)向けサロン布輸出にも進出するなど、事業を拡大しました。
1941年(昭和16年)
■太平洋戦争勃発
日中戦争以降、産業も軍需産業が優先となっていた日本では、太平洋戦争に至ってからは繊維が統制されて配給制になり、当社も役員・社員が軍役に召集されたことで、活動の縮小を余儀なくされました。
1945年(昭和20年)
■本社社屋が空襲で全焼
3月13日、アメリカ軍の大阪大空襲が発生。これにより、本社社屋は全焼し、活動は休眠状態になりました。
1948年(昭和23年)
■社名を「三露産業株式会社」に変更
6月15日、高麗橋の東洋綿花別館に事務所を開設。9月には焼地跡の東区久太郎町2丁目に本社社屋を新築し、事業を再開しました。
事業再開後は旧知の海外バイヤーが続々と来日。戦前に輸出していたインドネシアやタイなどへ当社商標の晒細布、晒金布、サロン布の輸出も再開。国内販売においても戦前からの小巾木綿に加えて広巾織物の取扱いも拡大しました。
1951年(昭和26年)
■東京出張所を開設
嘱託で非繊維商材の取扱いも開始。この年末には人員も130名に拡大し、最も充実した時期になりました。
1952年(昭和27年)
■経営危機を経て成長の途へ
朝鮮戦争の休戦で繊維を中心とする商品相場が暴落し、海外市場で大量の契約キャンセルが発生。それに伴う値下がり損、貸倒れ債権の多発などで、自立では営業継続が不能に。
同年9月に大下真吉を社長に迎え、建て直しを図りました。その後、積極的な対米輸出に乗り出し、業績を伸ばしていきます。
1959年(昭和34年)
■三露久一郎が社長に就任
大下社長は会長に、三露久一郎が社長に就任しました。
久一郎は日本繊維製品輸出組合の監事および布帛部会の委員長を務め、日米繊維交渉にあたっては業界代表として渡米交渉にも参加しました。
1966年(昭和41年)
■本社社屋を建設
現在の大阪市中央区南本町1丁目18番地の1に、地上3階・鉄筋コンクリート造の本社社屋を建設。同年10月に営業を開始しました。
1977年(昭和52年)
■経営改革で苦境を打開
國澤亀寿朗が社長に就任。不動産処分や在庫の圧縮を遂行し、この後は中国綿布の取扱いの開始や、泉州地区織布業者、大手紡績会社との取引が増加して売上高が順調に回復。150〜170億円の年商を上げるに至りました。
































よくあるご質問

MITSUYU & CO.,LTD. 100 Year History

1887 (Meiji 20)
■ Founding
When the first Kyubei Sanro was 37 years old, he moved to Osaka from his hometown of Oiso-mura Uchino, Gamo-gun, Shiga Prefecture (currently Uchino, Azuchi-cho), and set up a store in 3-chome, Kita-Kyutaro-machi, Higashi-ku, Osaka, and started a textile dealer. I did.
Sanro Shoten at that time was run by Tsunesuke Yamamoto, who was a young and outstanding person. Tsunesuke Yamamoto was in charge of all the work as an inland wholesaler centered on bleached small width, and put all his efforts into developing export trade.
Late Meiji era
■ Accelerating overseas expansion
In the trading business, which achieved great results in sales to Korea and Taiwan, the bleached fine cloth of our trademark "Scarecrow" showed explosive sales.
Focus on selling various processed cotton cloths to Southeast Asia. Mainly handles processed products and special products (many of which are exported under the "Pomegranate" trademark) that are not touched by major spinning and trading companies, and the names of Kim and Gin are one of the famous brands in the South Sea. You can now count.
1921 (Taisho 10)
■ Establishment of Sanro Shoten Co., Ltd.
The founder, Kyubei Mitsuro, passed away at the age of 72. His son-in-law, Ikutaro, took the name of Kyubei. On May 5, Sanro Shoten Co., Ltd. was reorganized into a corporate organization, and the English name was Mitsuyu. Under the trade name of Co., Ltd, we worked on full-scale direct export.
Around this time, we acquired the trademark of bleached fine cloth for Burma, Egypt, Ceylon (currently Sri Lanka), and Indonesia, and established the foundation as an estuary cotton cloth exporter such as colored gold cloth. The transaction volume also increased rapidly, and we expanded our business by sending expatriates to the Philippines with the support of our business partners and expanding into the export of salon cloth to Java (currently Indonesia).
1941 (Showa 16)
■ Outbreak of the Pacific War
In Japan, where the munitions industry has been prioritized since the Sino-Japanese War, textiles have been controlled and a distribution system has been adopted since the Pacific War. I was forced to reduce it.
1945 (Showa 20)
■ Headquarters building burned down in an air raid
On March 13, the US military air raid on Osaka occurred. As a result, the head office building was burned down and the activity became dormant.
1948 (Showa 23)
■ Company name changed to "Sanro Sangyo Co., Ltd."
On June 15, an office was opened in the Toyo Cotton Annex in Koraibashi. In September, we reopened the business by constructing a new head office building in Kyutaromachi 2-chome, Higashi-ku, which is the site of the burnt ground.
After resuming the business, old-known overseas buyers came to Japan one after another. Exports of our trademark bleached fine cloth, bleached gold cloth, and sarong cloth to Indonesia and Thailand, which were exported before the war, have resumed. In domestic sales, we have expanded the handling of wide-width woven fabrics in addition to small-width cotton from before the war.
1951 (Showa 26)
■ Opened Tokyo branch office
We also started handling non-textile products on a commission basis. At the end of this year, the number of employees increased to 130, making it the most fulfilling time.
1952 (Showa 27)
■ Going to growth after a business crisis
Due to the truce of the Korean War, the market price of textiles and other commodities plunged, and a large number of contract cancellations occurred in overseas markets. Due to the resulting price drop loss and frequent bad debts, it is impossible to continue business independently.
In September of the same year, we welcomed Shinkichi Oshita as president and tried to rebuild it. After that, we will aggressively export to the United States and improve our business performance.
1959 (Showa 34)
■ Kuichiro Mitsuro becomes president
President Oshita became chairman and Kuichiro Mitsuro became president.
Kuichiro served as an auditor of the Japan Textile Export Association and chairman of the textile subcommittee, and participated in the US-Japan textile negotiations as an industry representative.
1966 (Showa 41)
■ Construction of head office building
Constructed a reinforced concrete head office building with 3 floors above ground at 1-18-1, Minamihonmachi, Chuo-ku, Osaka. It started operations in October of the same year.
1977 (Showa 52)
■ Breaking down the predicament with management reform
Kamejuro Kunizawa becomes president. After disposing of real estate and reducing inventories, sales began to recover steadily due to the start of handling Chinese cotton cloth and increased transactions with weaving companies in the Quanzhou area and major spinning companies. We have reached an annual sales of 15 to 17 billion yen.